PSL

PROJEKAT SISTEMA LOVAC (PSL)

U ovom delu mozete pronaci informacije i generalni opis Projekta Sistema Lovac (PSL) – Ovo je osnova svakog daljeg razvoja projekata modula i samostalnih projekata koji su vezano za PSL

Project Hunter – Automated robotic platform from 4×4 up to 16 x 16 wheels (if needed even more)
This platform will be created around simple “power modules” which will have everything for steering, driving and “lifting cargo” – Every power module will have its own weight plus it will have predefined payload (generator not included) – If you need 300 kg od payload you will simple interconnect several power modules and you will get what you need! This kind of platform can overcome lot of obstacles plus it can change weapon modules by its own which mean even on field Hunter will have opportunity to change its weapons modules by its own (multipurpose usability) – Everything needed for some specific weapon module will be packed inside and only limitation will be its weight – We intend to make modules with 100, 200, 300 and 500 kg (and more) weight which covers almost all army weapons except big guns – From 7.62 to 12.7mm guns, 20–30 and 40 mm canons, mortars from 80 to 120 mm, grenade launchers up to communication transmitters, small radars etc.

Uvod

Cilj rada na razvoju PSL-a je stvaranje daljinski kontrolisanog skalabilnog sistema sa nosivoscu od 5 do 5555 kg nosivosti ali i vise u zavisnosti od potrebe, u vise varijacija na velicinu koji bi bio visenamenski i modularan – Ideja za projekat je nastala tokom 2007. kad su zapocete aktivnosti na izradi koncepta i organizovano prikupljanje informacija vezanih za potencijalno trziste – Istovremeno su zapocete i analize dostupnih iskustava u primeni vec postojecih sistema u svetu – Sve pomenuto je organizovano u sklopu manjeg tima koji je funkcionisao pod pokroviteljstvom redakcije ArmyInfoForuma a koji je stvoren od strane idejnog tvorca PSL-a a sve uz podrsku grupe strucnih clanova koji su tada funkcionisali unutar redakcije

Osnovna ideja za razvoj PSL-a nam je bila podmirenje potreba a koje su nastale zbog potrebe za osavremenjivanjem vecine vojski sto iz sveta sto u okruzenju uz vodjnje racuna i o civilnim potrebama – Analize koje smo imali prilike da proucavamo, a i sami da napravimo su nas dovele do zakljucka da postoje velike potrebe za jednim ovakvim sredstvom, sto je ujedno bio i pocetak rada na izradi koncept projekta izrade manjeg skalabilnog vozila i velikog broja razlicitih modula koji bi sa vozilom cinili sistem – Procena potreba trzista za jedan ovakav sistem su pokazale potencijal za plasman velikog broja ovakvih skalabilnih visenamenskih vozila platformi (sistema) na daljinsko upravljanje zajedno sa njegovim komandnim sistemom

Projektom je planirano okupljanje odredjenog broja proizvodjaca ne samo iz namenske vec i iz civilne industrije, tako da bi isti u tom smislu gde god da se realizuje dao odredjen doprinos izvozom u region ali ne samo u njega vec mi koji ga stvaramo vidimo PSL kao proizvod koji je preko potreban vecem broju zemalja u Aziju, na Bliskom Istoku, Africi ali i Juznoj Americi – Procene vojnih analiticara i organizacija iz sveta koje se bave profesionalno ovom tematikom govore o vrednosti ovog trzista od skoro 20 milijardi dolara u narednom periodu od 5 godina od cega se samo u 2016. god moze ocekivati oko 6 miljardi dolara prometa

Pomenucemo da su prve verzije ovog dokumenta o PSL-u nastale jos tokom 2010/2011 kao izraz zelje tima da se isti prezentuje zainteresovanim menadzerima i investitorima pa u tom kontekstu treba sagledavati i nase tadasnje procene koje su sada ne samo potvrdjene vec su i nadmasile nasa predvidjanja obzirom na razvoj tehnologije i uvodjenje ovakvih i slicnih pojedinacnih borbenih sredstava sirom sveta!

Redakcija se tada ali ne samo u trenutku zapocinjanja rada na projektu, vec i tokom celog dosadasnjeg rada pa i dan danas pokazala kao nezamenjiva u smislu omogucavanje uvida i izrade kvalitetnih i ekspeditivnih analiza o trzistima kao i uvid u sve ostale aspekte razvoja sirom sveta – Ona je nekada omogucivala komunikaciju i razmenu informacija izmedju clanova tima, saradnika i savetnika koji su tada u svojim svakodnevnim aktivnostima koristili mogucnosti redakcije ArmyInfoForuma za svoj rad – Danas posle tolikog broja godina tim NewTeC-a je samostalan tj nije vise sastavni deo redkacije mada su odredjeni clanovi tima sastavni deo redakcije – Redakcija je i nekada ali i sada ostala osnovni izvor kvalitetnih informacija o svemu bitnom za vazne odluke u smislu daljeg rada i pravca razvoja tima i projekata NewTeC-a

O PSL-u – Kakav je to sistem

Sistem PSL-a je projekat ciji je cilj stvaranje skalabilnog (skalirajuceg) borbenog sistema koji bi bio visenamenski, modularan, daljinski kontrolisan – Uz njega bi a za njegovu kontrolu bio razvijen i komandno komunikacioni informacioni sistem (KKIS) a on bi po svojoj nameni mogao odlicno da se uklopi ili cak postane osnova sistema komandovanja i razmene informacija nekim organizacijama ne samo u zemlji vec i u regionu ali to ujedno vazi i za sve ostale potencijalne korisnike sirom sveta

Iz cega se sistem sastoji

Sistem se sastoji iz dva dela

Projekat A – namenjen razvoju fizickih sklopova i podsklopova za platformu nosac (vozilo) i samostalne module (o njima cete imati vise reci u nastavku teksta) sa sve elektronikom i ostalim potrebnim delovima

Projekat B – namenjen razvoju programskih (softverskih) delova KKIS-a – Sastoji se iz velikog broja softverskih modula koji imaju svoje odredjene oblasti koju pokrivaju, odnosno za koje su namenjeni a neke od njih su: voznja – dajinska ili automatizovana uz pracenje terena, akvizicija meta, nisanjenje i dejstvo, vestacka inteligencija odnosno predefinisane aktivnosti sistema, digitalna karta bojista sa rasporedom snaga, sistem za kategorizaciju meta i njihovo ubacivanje na digitalnu mapu i slicno – Delova sistema ima jos dosta i samo su neki ovde pobrojani radi boljeg shvatanja sta je KKIS – Sam KKIS ima jednu svoju uproscenu varijantu nazvanu UJ – Upravljacka Jedinica, koji je prakticno veoma osiromaseni i lako prenosni KKIS, namenjen za direktnu kontrolu i upotrebu modula, odnosno delova sistema a sto se moze raditi sa ili bez integracije u ostatak KKIS-a

Namena PSL-a
• Da zameni ili dopuni postojece velike modele borbenih vozila koja teze od nekoliko do nekoliko desetina tona
• Da svojim mogucnostima / vatrenom moci predstavlja respektivno i opasno ali lako zamenjivo i jeftino borbeno sredstvo
• Da omoguci da se obucenoj posadi ne dogodi nista – posadi ni u jednom trenutku ne preti nikakva opasnost jer mogu biti stacionirani i na velikim daljinama od samog mesta odvijanja borbi ili aktivnosti u kojima je angazovan sistem
• Da svojim konceptom (a i cenom) omoguci veliki izbor i modularnost funkcija vozila na terenu jer omogucava veliki izbor modula i predvidja laku zamenu istih cak i bez prisustva ljudi (sistem sam menja module prema izdatom naredjenju)
• Da obezbedi veliku raznovrsnost i brzu izmenu raznih modula na terenu – cime se raznovrsnost zadataka za koje se sistem na terenu da koristiti drasticno povecava
• Da zameni ili dopuni postojeci kontigent vozila iz oblasti medicine (Sanitet), ABHO odnosno da se ista zamene kontigentom malih mobilnih pokretnih laboratorija, automatizovanih nosila za transport i odrzavanje zivota povredjenih
• Da zameni ili dopuni postojeci kontigent ne borbenih vozila koji se koriste za razlicite namene kao sto su laki transport, rad u magacinima, dotur municije, rad u uslovima opasnim po covekov zivot i sl

Namena vozila
Da postane sredstvo koje ce se koristiti za veoma veliki broj namena u raznim organizacijama – prvenstveno u vojnim ili policijskim jedinicama ali i slicnim civilnim organizacijama sa ovakvim potrebama pocevsi od – koriscenja kao platforme: nosac oruznih modula, senzora za izvidjanje i detektovanje, za rad u magacinu, za dotur municije na prvoj liniji fronta, kao izvidjacko sredstvo, kao sredstvo za navodjenje artiljerijske paljbe i njenu korekturu, za laserovanje i navodjenje sistema preciznog dejstva (laserski navodjena ubojna sredstva), za medicinske laboratorije, za izvlacenje i pruzanje prve pomoci i transport ranjenika do mesta odredjenog za pruzanje vecih i komplikovanijih medicinskih intervencija, za razne druge medicinske potrebe kao sto su izolacija pacijanta u slucaju dejstva hemijskih agensa, labolatorije za ABHO, da se koristi automatizovano za cuvanje odredjenih prostora i/ili delova terena – npr granicni pojas, da se koristi za deminiranje i demontazu bombi i proveru opasnih paketa (kontra diverziona kontrola), da se koristi za polaganje odredjenih senzora i/ili zaprecna dejstva (minopolagac) kao i mnoge druge namene koje ovde nisu navedene

Deo modula kojih ima mnogo a ovde bi Vam predstavili samo neke puput:
• Sistem zirostabilisane platforme – se koristi za razlicite velicine tereta (u smislu dopune ili nadgradnje) dodavanjem istih kao novih mogucnosti na sredstva koja su u upotrebi u vojsci i policiji ili cak objekte infrakstrukture u smislu da bi se naoruzani ili nenaoruzani moduli koristili bez vozila a sluzili bi za obezbedjivanje objekata – Moduli su predvidjeni takodje za upotrebu na raznim borbenim i neborbenim vozilima u KOV-u, camcima i drugim plovnim sredstvima u mornarici ili recnoj flotili ali i na odredjenom broju sredstava u naoruzanju vazduhoplovstva – npr helikoptera
• Uvlacenje odredjenih sredstava tehnike u sistem KKIS-a dodavanjem odredjenih modula za komunikaciju i/ili daljinsku kontrolu u iste – Tada ta sredstava dobijaju neke sasvim druge mogucnosti u odnosu na dosadasnji nacin rada (automatizacija rada, automatizacija nisanjenja, daljinska kontrola, komunikacija, unapredjenje preciznosti i sl) – Sistem razmene informacija u oba smera stavlja ne samo komandni kadar u situaciju da ima daleko bolji uvid u to sta se sve desava, vec i posadu samog sredstva u situaciju da ima daleko veci broj informacija koje su mu potrebne za lakse, brze i bezbednije izvrsavanje zadataka, ubrzanje rada istog sredstva kao i kontorlu informacija i efektivnosti u realnom vremenu

Osim uvlacenja u KKIS, vozila odnosno tehnicka sredstva se mogu dodatnim modulima obogatiti pa mogu sluziti i za razne druge stvari osim onih osnovnih – prakticno svako vozilo odnosno sistem dobija visenamensku ulogu samo dodavanjem razliticih modula iz palete stvorene kroz PSL

Detaljnije o delovima sistema

Projekat A je poceo sa idejom izrade manjeg elektricnog vozila kao nosece platforme sa mogucnostima nosenja od 5 do 5555 kg a i vise, korisnog tereta u vise velicinski razlicitih varijanti vozila – Samim tim takav nosac koji bi bio daljinski i delom automatizovano kontrolisan je namenski upotrebljiv kao platforma za razlicita borbena sredstva odnosno razlicite terete – Planirano je da vozilo platforma bude visenamenska i modularna – a broj modula – pa sve za sta se pokaze potreba – Od pocetka razvoja spisak modula koje je moguce implementirati, odnosno postaviti na platformu nosac, objekte infrakstrukture ili ih napraviti kao samostalne (daljinski kontrolisane) module je izuzetno velik i povecava se kako vreme prolazi – Neki od istih modula ili samostalnih projekata su Vam predstavljeni na ovom delu veb lokacije!

U poslednje vreme tim koji radi na projektu se zbog neophodnosti ulaganja za tim NewTeC-a velikih finansijskih sredstava za finalizaciju PSL-a delom preorjentisao (dok se obavljaju razgovori sa raznim potencijalnim investitorima i zainteresovanima) na konceptualni ili projektni razvoj odredjenih modula, elektronike i softvera, uz nameru da iste module prilagodimo sto vise ne samo upotrebi na sistemu PSL-a vec i vecini sredstava u kopnenoj vojsci, delu sredstava u vazduhoplovstvu i mornarici – Time paralelno radimo na vise stvari istovremeno koliko nam dozvoljavaju raspoloziva sredstva ne gubeci nista dok se rad nastavlja – Za neke module su uradjeni prvi testni primerci koje u naredno vreme planiramo shodno finansijama planiramo da unapredimo ispravkom uocenih gresaka i inteziviranjem unapredjenja trenutnih softverskih i elektronskih resenja primenjenih na testnom primerku!

Projekat B – KKIS – je nastao iz potrebe da se platforme nosaci modula i sami moduli pa i oni samostalni uvezu u jedan sistem koji bi bio kontrolisan iz jedne tacke tj KKIS-a nivoa 1 (nivo jedinice) – Vise ssistema KKIS nivoa 1 razmenjuje podatke (uvuceni su u isti) sa KKIS-om nivoa 2 (nivo Korpusa) da bi sve to opet bilo predato KKIS-u nivoa 3 – strategijski nivo

Bitno je istaci da postoje razlike izmedju sistema KKIS nivoa 1,2 i 3 u smislu njihove namene i mogucnosti i da su sistemi KKIS nivoa 2 a posedbno nivoa 3 dosta komplikovaniji nego onaj sa nivoa 1 mada im je osnova ista – Razlikuju se pre svega u hardversko softverskim kapacitetima u smislu kolicine informacija koje mogu da obrade – Sistem nivoa 3 ce imati mogucnosti uvezivanja sa npr sistemom VOJIN-a – vazdusno osmatranjnje, javljanje i navodjenje – Ta mogucnost podrazumeva da ce iste informacije dalje biti dostupne svima pa i na terenu a u sklopu sistema KKIS-a 1,2 cime ce imati realno brz uvid u situaciju u vazduhu u smislu okvirnih pozicija prijateljskih i neprijateljskih vazdusnih sredstava (vazduhoplova), dok ce sam KKIS doprineti VOJIN-u na nacin da ce mu biti omogucen uvid u pozicije PVO sistema koje su identifikovani i kategorizavani sa njihovim tacnim pozicijama na mapi digitalnog bojista kao i njihovim okvirnim zonama dejstva i pokrivanja sto je veoma bitna i kvalitetna informacija za planiranje vazdusnih aktivnosti prijateljskih snaga

Kao takav KKIS (odomaceni naziv u radnoj grupi) je upotrebljiv ne samo u vojskama i policijama vec i u drugim domacim i inostranim organizacijama sa potrebama za jednim ovakvim sistemom – Mogucnosti plasmana ovako sveobuhvatnog sistema ili nekog od njegovih delova (fizickih ili softverskih) su veoma velike uz napomenu da sam sistem moze ali ne mora predstavljati osnovu vec se moze lako prilagoditi upotrebi u vec postojecem sistemu koje je vec impkementiran kod odredjenih buducih kupaca / korisnika!

Procene vezano za faze razvoja

Procene kolega koje se bave osnovama elektronike i softvera kao srcem sistema je da bi delovi istog mogli da budu zavrseni (celokupno) u roku od 3-4 meseca od cega je deo vec uradjen (osnova), a da je sve ostalo samo testiranje i unapredjenje (od trenutka obezbedjivanja redovnih finansija) – Taj proces bi kao takav a da se radi samostalno i da su obezbedjeni modeli za testiranje, realno mogao da bude zavrsen u tom roku, ali ce se verovatno zbog sveukupnog rada ipak produziti na mozda cak vise od 8 meseci, jer se svim problemima prilikom pocetka rada pristupa frontalno i onda delovi sistema (noseca konstrukcija, pogonski deo, optoelektronika, KKIS, UJ) koji se brze razvijaju pokusavaju da se prilagode brzini onih delova sistema koji se sporije realizuju – Mora se jasno naznaciti da je u pitanju samo osnova u sta nisu uracunati drugi moduli

O finansijskim sredstvima koja su potrebna za zavrsavanje ovog projekta i to za vreme od 12-13 meseci razvoja gde bi na kraju kao rezultat imali 2 vozila kao tehnoloske demonstratore i obezbedjivanje mogucnosti za pocetak serijske manufakture od 4-5 vozila mesecno mozemo razgovarati – Ako ste zainteresovani za mogucnosti ulaganja ili saradnje a radi obezbedjivanja licenci mi Vam stojimo na raspolaganju za svaku dalju komunikaciju i razgovore u tom smeru i spremni smo da Vas informisemo o svemu neophodnom za nastavak daljih razgovora o saradnji!

Plan razvoja – zakljucak

Rad na isteku tih 12-13 meseci sigurno nece prestati jer ce na kraju tog rada biti razvijeni osnovni moduli koji su potrebni da bi vozilo prezentovalo i prodalo vec sada potencijalnim kupcima – Ono sto je najvaznije je rad koji pocinje nakon toga a to su izrada razlicitih verzija i modula koji ce i ciniti prakticno sistem toliko interesatnim da ce osim cene i kvaliteta njegove mogucnosti biti jedan veliku plus za svakoga ko se odluci za nabavku – Sistem ce se razvijati konstatno i ne samo po projektovanim zadacima vec i prema zahtevima sa trzista – Razvoj na modulima nakon toga koji ce biti konstatan pa ce zbog toga i zbog specificnosti nekih modula morati da se radi uz sklopu kooperacije sa nekim organizacijama ili firmama registrovanim za rad i ispitivanje municije, naouzanja i slicnih vojnih tehnologija – Modula ce biti vise desetina a svaki od njih ce uveliko biti upotrebljiv za nabrojane potencijalne kupce ali i neke sasvim nove – Osim toga ce se razvijati i civilne verzije jer je sve sto se tice sistema prakticno dvostruke namene

Sistem ce se obogacivati ne samo modulima koje ce projektni tim razvijati prema nekim sopstvenim idejama, vec ce se deo modula razvijati i u saradnji sa kupcima a za njihove iskazane potrebe – Moduli koji ce se na taj nacin razraditi ce postati sastavni deo ponude koja ce prakticno konstatno unapredjivati sistem i ciniti njegovu nabavku veoma kvalitetnom i povoljnom odlukom – Sam sistem ce biti razvijen u nekoliko varijanti prema nosivosti, ali ce se izlaziti i specificnim zahtevima klijenata jer je sistem skalabilnog koncepta pa ce se koncept samo prilagoditi odredjenim posebnim zahtevima kako bi se izaslo u susret zahtevima narucioca

Buduci razvoj fizickih delova sistema – vozila i modula

Tokom rada na razvoju bi u odredjenom trenutku zapoceo shodno mogucnostima timova i dalji razvoj i zavrsetak razrade odredjenih veoma potentnih resenja hardverskih modula poput zirostabilisane platforme i njeno ispitivanje sa velikim brojem oruznih sistema usled cega ce doci do pripreme vise tipova zirostabilisanih platformi – za kameru za voznju, za sistem za akviziciju sa dnevno-nocnom optoelektronikom kao i slican sistem cija je namena da bude nisanski sistem – Platforme ce biti razvijane na sledeci nacin: za lakse terete bez posebnih i sa posebnim uslovima za koriscenja (do 10 kg sa ili bez trzaja), za teze terete sa posebnim zahtevima – (izmedju 50 i 250 kg sa vecim trzajem – top ili bacac granata) i vece

Neki od oruznih zirostabilisanih sistema modula ciji se razvoj planira u buducnosti su: puskomitraljez manjeg i veceg kalibra (7.62 i 12.7 uz odredjenu kolicinu municije), snajperi manjeg i veceg kalibra (7.9 i 12.7 uz odredjenu kolicinu municije), topovi 20,23/2 i 30 mm uz odredjenu kolicinu municije raznih vrsta gde ce se na odredjenim sredstvima ostvariti mogucnost izbora municije za djestvo po cilju, bacaci granata 30 i 40 mm uz odredjenu kolicinu municije, automatizovani minobacaci od 80 i 120 mm uz odredjenu kolicinu mina sa mogucnoscu izbora vrste municije, lanseri nevodjenih raketnih zrna 57 mm i veci, lanseri vodjenih protivoklopnih raketa domace i strane proizvodnje (resenja iz zemlje odakle narudzbina dolazi) gde je predvidjeno da platforma sluzi za lansiranje vise raketa a ne samo jedne – Moduli za polaganje senzora ili zaprecna sredstva (polaganje mina) kao i moduli za deminiranje terena – Jedna od varijanti ce bit ii samostalna poretna generatorska jedinica koja ce se moci koristiti za razne potrebe pocevsi od dopune vozila iz PSL pa do pomoci svim ostalim sistemima koje neka jedinica poseduje – Modul odnosno vozilo za komunikaciju odnosno za obezbedivanje komunikacije sa opremom za telekomunikaciju trenutno nije predvidjeno sto ne znaci da se nece taj deo razviti kao modul ali ce postojati modul za povezivanje vozila kojim se ce omoguciti da se poveze vise vozila odnosno modula koje vozila nose cime se stvara jedna mreza koja ce se koristiti za razne stvari pa i za komandovanje sto ce biti i osnova KKIS-a

Neki od sistema zirostabilisanih modula ciji se razvoj planira su i:

Opticki (kamere) sistem za pasivnu akviziciju i detekciju meta sa mogucnoscu samostalnog pracenja i pasivnog odredjivanja daljine i koordinata cilja (plus minus 30-50 m) – Uvezivanjem odnosno zajednickim koriscenjem dva modula ovog tipa (na npr dva razlicita vozila) omogucava se daleko preciznije odredjivanje – pasivno – daljine do cilja odnosno njegovih preciznih koordinata (plus ili minus nekoliko metara) – Vise o projektu Bird Cage mozete saznati u dodatnom tekstu o posebnim projektima koje imate ovde na sajtu – Modul za laserovanje odnosno navodjenje laserskih bombi, mina ili granata na cilj je takodje predvidjen uz napomenu da u regionu trenutno nema takve vrste municije ali se ista razvija unutar VS (avio bombe) ali ista postoji sirom sveta

Nastavice se razvoj i usavrsavanje omogucavanjem da se na platformu nosac (vozilo) u istom trenutku smesti veci broj modula uz ispunjavanje svih potrebnih uslova za prakticno koriscenje istih – pojedinacno ili istovremeno a bice i implementiran i modul za stabilizaciju odnosno aktivno vesanje citavog vozila koji je predvidjen kao osnovni modul – Implementacijom i izradom takvog pogonskih modula i konstrukcije a vezano za aktivno (elektromotorno elektronikom podesivo) vesanje, se postize da ista platforma dobija mogucnosti mnogo boljeg i najvaznije pametnijeg savladjivanja prepreka, kretanja po svim vrstama terena ali se postize i veoma velika stabilnost pogodna za izuzetno precizna dalekometnih dejstva poput npr snajperskih na preko 1000, 2000 ili 3000 m –

Jednom razvijeno, ispitano i primenjeno unapredjenje bi postalo standardna opcija sto bi u svakom slucaju unapredilo koriscenje svih oruznih modula

Mogucnosti varijacija za vozilo platformu su 4×4, 6×6, 8×8 i mnogo vise – moze i 20 x 20 ili 40 x 40 – jer nam pogonski modul kao deo sistema koji je samostalan omogucava da ga mozemo namestiti na bilo kakav teret pa i na npr mobilni radar ili njegovu komandnu kabinu – cime smo (podrazumeva se uz obezbedjivanje snadebvanjem energijom) isti automatizovali, omogucili mu brzu promenu polozaja i sl – U tom smislu su predvidjene platforme – moduli koji ce sluziti za lazne radarske polozaje, prave male osmatracke radarske stanice i radiorelejne tacke (uz opremu koja bi u sklopu korisnog tereta to obezbedila) i sl … Mogucnosti su prakticno neogranicene

Buduci razvoj softverskih delova sistema

Razvoj softverskih modula ce se bazirati na, ne samo osnovnim modulima, vec i razvoju i uvodjenju automatizovanog sistema za pracenje tj akviziciju (odnosno nisanjenje na oruznom modulu) koji ce biti nadogradnja na sve vec postojece a koji ce omoguciti da se nakon rucne akvizicije cilja predje na automatizovano pracenje istog u nisanskom sistemu – Isti ce biti automatizovano pracen sa vise razlicitih procesa namenjenih pracenju (najmanje 3-4 softverska) uz koriscenje opcije celokupnog spektra – vidljivi, IC i termalni – sto ce omoguciti automatizovano dejstvo po cilju u svako doba dana a sto je primenjivo na skoro sve oruzne ili sisteme za navodjenje – Sistem pracenja ce uz koriscenje zirostabilisane platforme omoguciti pracenje brzopokretnih meta a dodavanjem komponenti u vidu vozila ili samostalnih (moduli prilagodjeni upotrebi bez platforme nosaca) modula bi se omogucilo i pasivno odredjivanje koordinata, daljine do cilja i sl (Bird Cage) – Digitalna mapa sa rasporedom sopstvenih i neprijateljskih snaga koje su kategorizovane je nesto na sta se racuna u sklopu razvoja KKIS-a, koji ce time dobijati sve vise i vise na znacaju jer ce KKIS nivoa 1 biti koriscen za uvezivanje svih standalone modula i vozila u jedan sistem cime ce se dobiti prakticno realno brz uvid u situaciju na terenu (situation awareness) – u realnom vremenu

Zakljucak

O plasmanu u smislu licenci za proizvodnju i/ili prodaju smo spremni da razgovaramo sa svima koji su zainteresovani za saradnju – PLS je pogodan za plasman kroz neki vid saradnje i to ka Aziji, Bliskom Istoku, Africi, Juznoj Americi – Normalno je da je po proceni ideje, kvaliteta i mogucnosti koje nudi PSL a obzirom na sve ispred izneto konkurentnost istog izuzetno velika – Nasa je procena da su sada u upotrebi ovakva vozila i sistemi npr druge i po generacije a da je nas koncept kao veoma savremen u rangu trece ili trece i po generacije – sa mogucnostima izuzetno velikog i brzog razvoja i unapredjenja shodno konceptu koji je od pocetka primenjivan i cak postavljanje standarda za modularnost i skalabilnost na svetskom nivou

Ono sto je jako vazno napomenuti da je projekat osim investiciono skoro pa nezavistan ni od kakvog trzista, a pogotovu ne domaceg – Interesovanje za ovakve vrste proizvoda i usluga koje ce nuditi NewTeC je veliko, a rezultati bi mogli da budu samo bolji ako bi se delic finansija za razvoj ostvario prodajom i na domacem trzistu jer danas cak i korisnik na domacem trzistu nije garant dobijanja posla vec se traze testiranja i demonstracije odnosno evaulacija sredstva cime se i sa korisnikom i bez njega dolazi na isto – testiranje i pokazivanje perfomansi i uveravanje korisnika / kupca u iste kao i prilagodjavanje istog njegovim potrebama!

Na domacem trzistu se planirala nabavka oko 200 oklopnih borbenih vozila na cemu se uveliko radilo do pre nekoliko godina ali i sada – Ako PSL i odredjene varijante istog budu prezentovane u dogledno vreme, mogucnost da se broj od dvesta takvih velikih vozila teskih 20 – 30 tona smanji u korist PSL-a su veoma velike – Za cenu jednog velikog vozila (cena je od 2 miliona evra pa na vise a sa punom opremom ide i od 7 miliona evra) se moze dobiti jako veliki broj ovih malih vozila – Neka njihova cena sa odredjenom opremom bude u proseku 50.000 Eu sto je izuzetno malo za vozilo koje nudi ovakve kapacite i mogucnost za konceptualno prilagodjavanje lako je izracunati kakve su mogucnosti – Neka se narudbina smanji sa 200 na 195 vozila, stvoren je budzet za nabavku stotine vozila iz familije PSL-a

Umesto nabavke velikih vozila tipa Patria (ili bilo kog drugog proizvodjaca – Ruskog ili cak domaceg vozila tipa Lazar I ili II), moze se za cenu svega nekoliko tih nabaviti stotine malih vozila iz sistema PSL – Vatrena moc 50 PSL vozila sa KKIS-om bi bila stotinama puta veca za cenu samo jednog velikog vozila od 2 miliona evra – Ustede u trosenju novcanih sredstava za borbena sredstva (npr oklopne transportere) i njihova delom zamena ovakvim sistemom bi bile nesagledivo pozitivne i svakako velike na duzi rok – od 10 do 15 godina koliko bi najmanje sistem uz konstatno i modularno unapredjenje bio koristan u smislu ne bi bio zastareo – promena razmisljanja i taktike uz izbegavanje rizikovanja ljudskih zivota je takodje jedna od velikih prednosti ovog sistema, tj primenom ovakve koncepcije

Velika prednost je sto postoji veliki broj zemalja sa nedovoljno obucenim pripadnicima sektora bezbednosti (vojska, policija i sl) koji nabavkom ovakvih sistema unapredjuju do neslucenih razmera mogucnosti svojih snaga gde je potrebno obuciti mali broj pripadnika istih a koji bi primenom PSL-a odnosno njegovih modula zamenili i po vatrenoj moci nadmasili veci broj pripadnika tih i takvih snaga jer se sistem zasnima na hardveru i softveru koji povecava mogucnosti jedne osobe ili jedinice za vise puta – Time bi pocetnim jednokratnim ulaganjem tih i takvih korisnika bio dobijen dugorocno korisnik zeljan daljih unapredjenja i povecanja perfomansi kroz manja unapredjenja u vidu hardverskih i softverskih dodataka koji bi bili ili u punudi u sklopu odrzavanja i postupka modernizacije vec nabavljenih sredstava ili posebnih nabavki u smislu modernizacije gde se mogu implementirati i dodatni moduli!

Jos jedan primer potencijalne potrebe u zemlji ali i regionu je sto niko u regionu nije jos uveo sisteme preciznog dejstva po ciljevima – Obzirom da je PSL izmedju ostalog predvidjen kao zamena za izvidjace na terenu koji ujedno navode i artiljerijsku vatru odnosno vrse njenu korekturu, prednosti sistema PSL su vise nego presudne za tu ulogu – Mali, tesko uocljiv cilj, koji moze osim izvidjanja zadataka i klasifikacije ciljeva da vrsi i navodjenje vatre na iste – Sta ce biti laserovano i redosled ciljeva vrsi ili rukovaoc ili komanda sto je omoguceno sistemom upravljanja i kontrole PSL-a cime se apsolutno vrsi obavestavanje i informisanje komande u realnom vremenu kao i realno brz uvid u rezultate dejstva koji su prakticno trenutni!

Procena trenutnih potrebe u zemlji i regionu

Varijanta A. Osnovna verzija za navodjenje i korekturu artiljerijske vatre obicnim granatama (Vojska Srbije) – Okvirno bi za zadovoljavanje takvih potreba bilo potrebno oko 32 vozila u toj varijanti izbora modula

Varijanta B. Verzija za navodjenje i korekturu artiljerijske vatre sa dodatnim modulom za laserovanje ciljeva (Vojska Srbije) – Okvirno bi za zadovoljavanje buducih i neophodnih potreba bilo potrebno oko 35 vozila u toj varijanti izbora modula

Napominjemo da su projekat u smislu razvoja, projektovanja i plasmana prakticno nezavisni od drzave ili trzista tako da su podaci o potrebama VS samo delic informacije i da razvoj nije uslovljen istom u smislu potreba!

Ne treba zaboraviti da se na ovom i dodatnim projektima radi vec vise od 7-8 godina i da je projektni tim o vecni buducih potreba dosta razmisljao i sagledavao ih kroz analize i u napred ih prosto predvideo ali je vazno napomenuti i cinjenicu da ukoliko se nastavi kontinuiran razvoj i usavrsavanju citavog sistema koje se ovde delom i u detaljima pominje, projektni tim tj projektni biro moci da garantuje da ce sistem biti visoko agilan i u samom svetskom vrhu (obzirom na koncepciju) pa i korak ispred daleko duze od pomenutih 10-15 godina zivotnog ciklusa ovog sistema – Ovaj sistem uz realizaciju svih dodatno prezentovanih projekata koji su Vam predstavljeni u drugim tekstovima ovde na veb lokaciji bi omogucio mnogo lakse vodjenje i dobijanje borbi cak i u ratovima koji su se odvijali u poslednjih nekoliko godina (Irak, Avganistan, Libija, Sirija) – Potrebe za ovakvim sistemom ili odredjenim njegovim delovima su sada velike i bice sve vece a iste mogu predstavljati razliku izmedju uspesnog ostvarivanja ili odbrane sopstvenih interesa svake zemlje!

Zavrsna racunica (cinjenice):

A. Cena proizvodnje – povoljna – U zavisnosti od velicine vozilo bi moglo da se nabavi vec od 3-4 hiljade Eu (malo vozilo) u sta nije uracunata UJ ili KKIS sa sve vozilom za transport – Veca vozila bi imala cenu koja bi bila i do 3 puta jeftinija od Americkih, Izraelskih ili Britanskih konkurenata koji nisu na ovom nivou modularnosti, skalabilnosti pa im je i visenamenska funkcija veoma ogranicena

B. Mogucnost za proizvodnju bilo gde u svetu uz ispunjenje odredjenih uslova – velika – svi potrebni kapaciteti bi bili relativno mali i skalabilni sto uz licence za proizvodnju i/ili distribuciju garantuje laku, kvalitetnu i prilagodljivu (po kolicini) proizvodnju

C. Koncept rada i koriscenja – veoma savremen i pogodan za siroku upotrebu sto podrazumeva ne samo vojne i policijske formacije vec i civilne organizacije koje imaju potrebu za ovakvim sredstvom (upotreba u vanrednim situacijama, za gasenje vatre, za automatizovano ciscenje snega, automatizovano odnosenje djubreta, automatizovano sisanje trave, automatizovano pranje ulica, razvoz tereta po hipermarketima ili aerodrumima, mala ili velika turisticka vozila, rekreacija i voznja po prirodi, upotreba u decijim automobilima na elektropogon, upotrebi u poljuprivredi za veliki broj aktivnosti – zalivanje, prskanje, okopavanje, sejanje i slicne aplikacije a vezano samo za civilne upotrebe)

D. Dodatna napomena – Upotreba u regionu – Samo u BiH ima preko 1300 kvadratnih kilometara pod minskim poljima a postoji i jos nekoliko zemalja u kojima postoji izrazena potreba za deminiranjem sto takodje cini veoma pogodnim modul za deminiranje u sklopu PSL-a – samo iznajmljivanjem vozila bi mogla da se ostvari zarada – Dodatno je potrebno stvaranje tima za deminiranje

Nadam se da je tekst o PSL-u kao projektu bio dovoljno informativan i sa potrebnim informacijama koje ce dovesti do nastavka komunikacije

O AutoruОб автореAbout author
Autor prezentovanog sadrzaja je Rajacic Cedo poznatiji i kao Urednik ArmyInfoForuma - Galerija na Facebook-u - Urednik se ovom oblascu bavi od 1987. god. a u svojoj dosadasnjoj karijeri je imao kontakta sa borilackim vestinama, padobranstvom, letenjem i radom u vojnoj industriji - Vise o projektima iz namenske industrije imate u ovom delu redakcije posvecenom NewTeC-u - Bavi se proucavanjem velikog broja informacija vezanih za bezbednost, strategiju i vojnu industriju sto primenjuje tokom pisanja procena i analiza - Strucnjak je sa dugogodisnjim iskustvom i velikim brojem projekata u oblasti razvoja i konceptualnog dizajna naoruzanja i vojne opreme - Potpuno se posvetio ovoj oblasti a u rad unosi ne tako malo iskustvo od preko 20 godina bavljenja ovom oblascu!
Автор представленного контента Rajacic Cedo также известный как ArmyInfoForum Главный редактор - Галерея на Facebook – Он занимается в этой области с 1987 года - До сих пор в своей карьере он имел контакт с боевыми искусствами, прыжки с парашютом, полеты и работающих в оборонной промышленности - Подробнее о проектах из сферы обороны, которые у вас есть в этой части, посвященной NewTeC – он имеет дело с изучением большого количества информации, связанной с обеспечением безопасности, стратегии и оборонной промышленности, которую он применяется при написании оценок и анализа - он эксперт летний опыт работы и с большим количеством проектов в области разработки и концептуального дизайна для вооружения и военной техники - Он полностью посвящен этой области и работать с опытом работы более 20 лет!
Author of the presented content is Rajacic Cedo AKA ArmyInfoForum Chief Editor - Gallery on Facebook – He is engaged in this area from 1987. - So far in his career he had contact with the martial arts, parachuting, flying and working in the defence industry - More about projects from Defence sphere you have have in this part dedicated to NewTeC – He deals with studying of a large number of information related to security, strategy and defence industry which he apply when writing of assessments and analysis – He is an expert with years of experience and with large number of projects in the field of development and conceptual design for weapons and military equipment – He is completely dedicated to this area and work with experience of more than 20 years!
Kopiranje sadrzaja bez dozvole autora ili redakcije je krsenje autorskih prava i zabranjeno je zakonom! Ukoliko zelite da podelite ovaj sadrzaj uradite to koristeci opcije za podelu (share) koje su Vam omogucene ovde!